[English text below Dutch]
Ian Skirvin (1991, Rotterdam) studeerde in 2018 af aan AKV St. Joost in Breda. Hij woont en werkt nabij Nijmegen. Als kunstenaar creëert hij situaties waarin toeval een bepalende rol speelt. Gevonden objecten, geluiden en handgemaakte artefacten plaatst hij in een zorgvuldig geënsceneerde context. Zo worden ze 'props' in een set die gebonden is aan een specifieke locatie. Voor Social Aspects 2021 gaat hij onderzoeken hoe hij een publiek deelgenoot kan maken van toevallige gebeurtenissen in de stad.
Zijn werk geeft hij de karakteristieken van een jagende kameleon die onzichtbaar opgaat in haar omgeving. Vanuit camouflage wacht het dier met groot geduld en veel focus op een moment om toe te slaan. Onzichtbaar voor de meesten maar dodelijk aanwezig. Zo zal de passant die zijn ingrepen opmerkt ook met precisie geraakt worden. Hij gaat vaak uit van onopgemerkte gebeurtenissen. Een eenzame man die op een bankje gaat zitten of afval wat midden in de nacht in een bos gedumpt wordt. Dagelijks leven en fictie liggen hier dicht bij elkaar. Deze situaties destilleert hij tot materiële en perfomatieve elementen: geluid, handelingen, objecten en de eigenschappen van de plek. Daarmee creëert hij filmische interventies met een open einde. In zijn onderzoekstraject voor Social Aspects wil hij bekijken hoe hij binnen zijn praktijk ruimte kan scheppen voor interactie met een breder publiek.
Ian Skirvin (1991, Rotterdam) graduated from the Fine Art department of AKV St. Joost in Breda in 2018. He lives and works near Nijmegen. As an artist, he creates situations governed by elements of chance. Found objects, sounds and handmade artifacts are placed in carefully staged contexts. They become props in a site-specific set piece. For Social Aspects 2021, he will research ways that will help a broader audience connect to the situations he instigates.
He gives his work the characteristics of a chameleon on the prowl. It can be hiding in plain sight, waiting for the right moment to strike. Invisible to most but lethal for some. His works act under the camouflage of daily life, while striking an unseemly deal with fiction. He often starts from unnoticed events. A lonely man sitting on a bench or trash dumped in a forest in the middle of the night. He then distills these situations to their performative elements: sounds, acts, objects and the properties of a place. Using those elements, he creates cinematic interventions with an open end. During his research period for Social Aspects 2021 he will try to create spaces that will facilitate both his peers and the passerby.
Website / instagram