Robert Fox

RADIOACTIVE PRE-MASHED LISTENING PARTY

datum
23 t/m 26 September
categorie
Social Aspects
share story
Info

[English text below Dutch]

Robert is gefascineerd door metaforen, idiomen en gemeenplaatsen. Zowel de clichématige repetitie van deze frasen als hun ontrafelende betekenis hebben zijn interesse. In zijn video- audio- en tekstwerken gebruikt hij dit gegeven als metafoor voor zijn eigen situatie als kunstenaar en mens met twee woonplaatsen. Het contrast tussen een druk sociaal leven in Londen en een vrij eenzame studiopraktijk in Arnhem voeden een gevoel van ontheemding wat al langer in hem aanwezig was. Voor Social Aspects 2021 gaat hij vanuit zijn twee woonplaatsen en levenswijzes in op de publieke functie van afgezonderde ruimtes en ervaringen. Voor Robert zijn de bovenstaande thema's middelen om deel te nemen aan, en te flirten met omgevingen die wantrouwen in hem oproepen tegelijkertijd intrigeren. Met zijn werk verzorgt hij een publieke service met een knipoog. Hij studeerde af aan Goldsmith's in Londen en toont sindsdien zijn werk op verschillende plekken in Europa, waaronder Whitechapel Gallery, Centre Pompidou en Nest. Daarnaast maakt hij video's in opdracht voor klanten als Mykki Blanco, Vivienne Westwood, en The Gothenburg Opera House. 

Tijdens de Kunstnacht en als deel van zijn eindpresentatie voor Social Aspects 2021 ontwikkeld hij 'Radioactive Pre-mashed Listening Party', een installatiewerk op de toiletten van de kunstruimte Neus in Nijmegen. Dit overweldigende werk moet bij de toeschouwer een gevoel oproepen wat lijkt op de surreële ervaring die de kunstenaar had toen hem gevraagd werd om radioactieve aardappelpuree te eten als voorbereiding op een medische ingreep. Unheimisch licht en een dreigende geluidsinstallatie moeten een gevoel van dwingend ongemak simuleren wat in lijn staat met de dagelijkse opeenvolging van stressvolle situaties die mensen ervaren op openbare toiletgelegenheden. 

Robert Fox is an artist based between London and The Netherlands. He works predominantly with video, audio, and written prose. He is fascinated by metaphors, idioms, and platitudes. Both the Cliché-like repetition of these phrases and their unraveling meanings play a part in his video, audio and textual artworks. He relates his subject matter to his own feelings of displacement and transcience as an artist and human traveling between the contrasting conditions of London and Arnhem. For Social Aspects 2021 he is exploring the public function of secluded spaces and experiences. For him, these are tools to participate in, flirt with & re-enacts environments that he is both intrigued by & suspicious of. His work provides a thought-provoking public service with a pinch of salt. He graduated from Goldsmiths University of London with a BA in Fine art in 2015 and has since shown/screened work throughout Europe at Whitechapel Gallery (UK), The Pompidou Centre (Fr), and Nest (NL). In addition, he has worked on video commissions throughout music, fashion, and theatre including collaborations with Mykki Blanco, Vivienne Westwood, and The Gothenburg Opera House. 

During the Kunstnacht and as part of the final presentation of Social Aspects 2021, Robert will present 'Radioactive Pre-mashed Listening Party', an installation using the toilets of the artspace Neus in Nijmegen. This immersive piece evokes the surreal experience Robert had when asked to eat and digest radioactive mashed potatoes as a preparation for a medical procedure. Eerie lights and an architectural sound installation will convey a sense of dire unease comparable to the distress experienced in public toilets on a daily basis. 

ACT

Act 4 will take the form of a geotagged digital space created as a result of Robert Fox & Bo Stokkerman’s collision. By recording Skype calls over the last few months that function as a performed 'art therapy' their initial intention was to explore the core of each other's practice.

Full overview act-4-superbe

met dank

Met dank aan, Bankgiro Loterij, Provincie Gelderland, Gemeente Nijmegen, Pictoright en Mondriaan Fonds.