Nurzehra begon als volgt: "Voor Social Aspects wil ik een surreële tuin/ begroeiing in een urbane omgeving plaatsen, die het stedelijke beton overneemt. Een deel van de installatie wil ik ook in beton realiseren in een poging om een begroeiing vanuit de stad te creëren. Mijn inspiratie heb ik getrokken uit de zee, onderdelen van de installatie worden koraalachtige natuurlijke vormen. Daarom probeer ik een plek te vinden die een verbinding kan leggen tussen de Waal en de stad."
Terugkijkend:
"Mijn inspiratie haalde ik uit de onderwatertuinen uit de zee. Rotsen bedekt met allerlei kleuren en vormen met organische begroeiingen - een levendigheid aan diversiteit. Voor mij is het een gevoel van vrede en rust. Een deel van dit gevoel wilde ik delen middels een kleurrijk bijna vervreemdende begroeiing.
De perfecte plek vond ik in de tuin van het Oude Weeshuis, die zich achter de façade van de drukte van het alledaagse verbergt. Een vredige plek die verscholen zit in de binnenstad. Een plek die niet iedereen kent, bijna een geheim. Ik wilde mijn eigen geheime tuin scheppen op deze plek.
Met mijn werk wilde ik een plek creëren die kort je aandacht vraagt en misschien voor een moment dat gevoel van rust weerspiegelt. Het resultaat werd een klein onderwater-bloembed, speels en kleurrijk. Een visioen waar je al kijkend van geniet. Hoe dichterbij je komt, hoe meer details je ziet: spikkels en overgangen van kleuren en de dieptes van glazuur op de keramiek. De compositie wordt getemd met even pastel kleuren eromheen.
De grootste uitdaging bleek te zijn mijn gevoel te vertalen en iets te scheppen wat in een openbare ruimte kon functioneren. In deze installatie combineerde ik nieuwe materialen, die ik voor dit project onderzocht en het voor mij bekende materiaal keramiek. Uiteindelijke lukte het mij in deze installatie verschillende vormen te combineren. Sommige vormen lijken bijna golvend of bewegend, sommige lijken zacht en sponzig andere weer hard en star. Mijn installatie is een presentatie gevormd geheel uit mijn herinneringen aan de onderwaterwereld die een stuk van de eindeloze diversiteit weergeeft."
Nurzehra started her project with the following idea: 'For Social Aspects I would like to create a surreal garden for an urban environment. A Growth that will take over the concrete constructions. Part of the installation I would like to realize in concrete, in an attempt to create nature from the building blocks of a city. My Inspiration was found in the sea and the installation will reference corals and other marine life. I would like to find a location where the river Waal and the city connect."
Looking back:
"My inspiration was found in underwater gardens in the sea. Rocks covered in colorful organic matter and a vibrant diversity of life. I get a sense of peace and quiet from such gardens. A feeling I wanted to share with my colorful, surreal installation.
I found the perfect spot in the garden of the old orphanage, hidden behind the facade of everyday life. A peaceful place, hidden in a pocket of the inner city. A fairly secrect location, even for those living in Nijmegen. Here, I wanted to create my secret garden.
The installation should function as a place that draws your attention and might give you a brief moment of respite. It took shape as a small underwater flowerbed, playful and brightly colored. An enjoyable vision. The closer you get, the more details appear. Spots, color gradients, and the depth of glazed ceramics. The whole scene was offset with muted pastels.
Translating my mystic feelings to something which would articulate my ideas in public space turned out to be my biggest challenge. By researching and using new materials that complement my usual ceramic-focused practice I found a suitable visual language. Eventually, I succeeded in combining several techniques in one installation. Some shapes appear as waves or seem to be in motion, others are soft and spongey while others still are tough and rigid. My Installation became a presentation of an imagined underwater world representing limitless diversity. "