[English text below Dutch]
In zijn audiowerk speelt hij met wat we als natuur ervaren. Geluidsopnames van buiten worden bewerkt in een door Oscar geschreven programma, terwijl synthetisch geluid eigenschappen krijgt die het natuurlijk laten klinken. De uiteindelijke geluiden hangen zo in tussen organisch en mechanisch. Ze spelen met onze verwachting, zijn herkenbaar en onvoorspelbaar tegelijk. Het schemergebied dat zo hoorbaar wordt, hangt samen met onze omgang met het landschap om ons heen. Oscar: ‘In Nederland wordt overal een bestemmingsplan op toegepast. Daarmee lijkt te worden afgebakend wat de stad is en wat natuur. Maar ook de natuur is gecultiveerd, denk bijvoorbeeld aan de Oostvaardersplassen.’ Andersom kan de natuur oprukken in stedelijk gebied. Dit in elkaar grijpen noemt Oscar entanglement.
Ook in het beeldmateriaal dat hij verzamelt, is een dergelijke verwikkeling zichtbaar. Zoals blootliggende elektrische bedrading in een jungleachtige omgeving. Of de esthetiek van dag en nacht nabootsende ledverlichting boven eindeloze rijen planten. ‘Dat we een fundamenteel natuurlijk verschijnsel zoals het verschil tussen dag en nacht nabootsen maar dan heel steriel en onnatuurlijk intrigeert me’ zegt Oscar. ‘Daar gaat vaak een motivatie achter schuil om dingen zo efficiënt mogelijk te maken. Dat is een problematisch en zorgelijk gegeven. Toch vind ik het op een bepaalde manier ook spannend, omdat er onbedoeld bizarre vormen uit voortkomen. Het onverwachtse en onvoorspelbare prikkelt me.’ Het uncanny gevoel dat dat onvermijdelijk oplevert, komt terug in zijn audiovisuele installatie.
In his audio work, he plays with what we experience as nature. Sound recordings from outside are edited in a program written by Oscar, while synthetic sound is given characteristics that make it sound natural. The final sounds thus hover between organic and mechanical. They play with our expectation, are recognizable and unpredictable at the same time. The twilight zone that becomes audible is related to our relationship with the landscape surrounding us. Oscar: ‘In The Netherlands a development plan is applied to everything. This seems to define what is city and what is nature. But nature is also cultivated, take for instance the Oostvaardersplassen. Vice versa, nature can encroach on urban areas. This interlocking is what Oscar calls entanglement.’
Such entanglement is also visible in the imagery he collects. Like exposed electrical wiring in a jungle-like environment. Or the aesthetics of day and night imitating LED lights above endless rows of plants. ‘That we mimic a fundamental natural phenomenon like the difference between day and night, but in a very sterile and unnatural way, intrigues me,’ says Oscar. ‘There’s often a subjacent motivation to make things as efficient as possible. A problematic and worrisome thing. Yet in a way I also find it thrilling, because unintentionally bizarre forms arise from it. The unexpected and unpredictable excites me.’ The uncanny feeling that this inevitably produces is reflected in his audiovisual installation.